söndag 7 november 2010

Fixa läckande däck!

Ett av vinterns projekt är att fixa till ett läckage i däcket som jag haft av och till sedan jag köpte båten. Vissa år har jag lyckats fått det helt tätt med sika och en gnutta tur. Nu ska jag försöka sätta stopp för det för all framtid, det gäller ju att sikta högt ;-)
Hörnen på ruffen är bytta av tidigare ägare, någonstans där letar sig regnvattnet in..


River upp däcket, här var det fuktigt och översta skiktet i plywooden är murket. Inte mer än att det går att fylla upp med epoxi och lite mahogny. Överbyggnaden verkar ha klarat sig helt utan skador vad jag sett än så länge.
Det var styrbordssidan som var mest åtgången. Jag har lättat på plasten runt framkanten av ruffen så det ska torka ur, i vår så lägger jag väv och epoxi istället för plasten. Man blir ju sugen på att lägga trä på däcket som på taken, men jag tror inte det blir så den här vintern åtminstone...

2 kommentarer:

Lena II sa...

Mycket snyggt rufftak, något liknande ska jag försöka få till på Lena II. Har du byggt det själv? Är det limmat rib på någon typ av plywood eller är det skruvat på takspanten?
mvh
Erik
lenaii.blogspot.com

Buster sa...

Om du kikar i äldre inlägg i bloggen får du se hur jag gjort, det är 4mm ribb lagt i epoxi på plywood.